A SZERZŐDÉS LÉTREJÖTTE ELLŐTI TÁJÉKOZTATÁSOK
A Ptk. szerinti tájékoztatások
Figyelemmel arra, hogy a Webáruházzal elektronikus úton történik a szerződéskötés, a Ptk. 6:82-85.§-ban előírt előzetes tájékoztatási kötelezettségnek az alábbiak szerint teszünk eleget, azzal, hogy ezen tájékoztatás és az itt meghatározott jogok és kötelezettségek, eljárások egyaránt vonatkoznak a fogyasztónak minősülő vásárlókra, és a fogyasztónak nem minősülő vállalkozásokra, szervezetekre is, és a szerződés részét képezik.
Előzetes tájékoztatások fogyasztók részére
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti tájékoztatási kötelezettségnek az alábbi pontokban írtak szerint teszünk eleget. Ezen pontok alatti tájékoztatások, az itt meghatározott jogok és kötelezettségek, eljárások a fogyasztóval megkötött szerződés részét képezik.
---
Tartalom:
1. TÁJÉKOZTATÁS FOGYASZTÓK RÉSZÉRE PEREN KÍVŰLI PANASZKEZELÉSI MÓDRÓL ÉS VITARENDEZÉSI MECHANIZMUSRÓL ÉS A BÉKÉLTETŐ TESTÜLETHEZ FORDULÁS LEHETŐSÉGÉRŐL
1.1 A békéltető testülethez fordulás szabályai
1.2. A békéltető testületek elérhetőségei
1.3. Tájékoztatás békéltető testülethez fordulás lehetőségéről
1.4. Az európai online vitarendezési (OVR) platform igénybevétele
---
1. TÁJÉKOZTATÁS FOGYASZTÓK RÉSZÉRE PEREN KÍVŰLI PANASZKEZELÉSI MÓDRÓL ÉS VITARENDEZÉSI MECHANIZMUSRÓL ÉS A BÉKÉLTETŐ TESTÜLETHEZ FORDULÁS LEHETŐSÉGÉRŐL
A fogyasztó a Vállalkozással szembeni jogvitájában peren kívüli panaszkezelési módként a békéltető testületek eljárását veheti igénybe.
Online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekből eredő kötelezettségekkel kapcsolatban felmerülő jogvitákban a fogyasztó az európai online vitarendezési (OVR) platformot is igénybe veheti.
Ezen eljárásokról az alábbiakban adunk tájékoztatást.
1.1 A békéltető testülethez fordulás szabályai
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltető testület a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett szakmailag független testület.
A Vállalkozás székhelye szerint illetékes békéltető testület:
Csongrád-Csanád Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara Által Működtetett
Független Békéltető Testület
6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
Weboldal: https://www.bekeltetes-csongrad.hu/
A békéltető testület eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését.
A békéltető testület eljárása a fogyasztó kérelmére indul. Az eljárás ingyenes.
A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani. Az írásbeliség követelményének levél, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését. E követelményeknek megfelel az e-mail is.
Az eljárás megindítására irányuló kérelmet a fogyasztó az interneten (online) is be tudja nyújtani a https://bekeltetes.hu oldalon.
A kérelemnek tartalmaznia kell
a) a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
b) a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
c) - ha a fogyasztó az egyébként a lakóhelye (vagy belföldi lakóhelye hiányában) a vállalkozás székhelye szerint illetékes békéltető testület helyett más békéltető testület eljárását kéri, a kérelmezett testület megjelölését,
d) a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
e) a fogyasztó nyilatkozatát arról, hogy az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését.
f) a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
g) a testület döntésére irányuló indítvány,
h) a fogyasztó aláírását.
A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a vállalkozás írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot a törvényben előírt egyeztetés megkísérléséről.
Az eljárásra a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület illetékes.
1.2. A békéltető testületek elérhetőségei
1. Budapesti Békéltető Testület
Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99.
Telefon: 06-1-488-2131
E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu
Honlap cím : bekeltet.bkik.hu
Illetékességi terület: Budapest
2. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Baranya VárMegyei Békéltető testület
Székhely: 7625 Pécs, Majorossy I. u. 36.
telefon: +36-72/507-154, 20/283-3422
e-mail: info@baranyabekeltetes.hu
web: www.baranyabekeltetes.hu
Illetékességi terület:
- Baranya vármegye
- Somogy vármegye
- Tolna vármegye
3. Borsod-Abaúj-Zemplén VárMegyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Békéltető Testület
Cím: 3525 Miskolc, Szentpáli u. 1.
Telefon:46/501-091 (új ügyek) 46/501-871 (folyamatban lévő ügyek)
E-mail: bekeltetes@bokik.hu
www.bekeltetes.borsodmegye.hu
Illetékességi terület:
- Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
- Heves vármegye
- Nógrád vármegye
4. Csongrád-Csanád VárMegyei Kereskedelmi és Iparkamara Által Működtetett Független Békéltető Testület
Cím: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
Telefon: +36-62/554-250/118
Ügyfélfogadás: H-P: 9.00-11.00 között
E-mail: bekelteto.testulet@csmkik.hu
https://bekeltetes.hu/udvozlo
Illetékességi terület:
- Békés vármegye
- Bács-Kiskun vármegye
- Csongrád-Csanád vármegye
5. Fejér Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület, Fejér Megyei Békéltető Testület
Cím: 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.
Telefon: 06-22/510-310
Fax: 06-22-510-312
E-mail: bekeltetes@fmkik.hu
Honlap: https://www.bekeltetesfejer.hu/
Illetékességi terület:
- Fejér vármegye
- Komárom-Esztergom vármegye
- Veszprém vármegye
6. Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület
Cím: 9021 Győr, Szent István út 10/a.
Telefon: 06-96-520-217
email: bekeltetotestulet@gymskik.hu
https://bekeltetes.hu/udvozlo
Illetékességi terület:
- Győr-Moson-Sopron vármegye
- Vas vármegye
- Zala vármegye
7. A Hajdú-Bihar Vármegyei Békéltető Testület
Székhely: 4025 Debrecen, Petőfi tér 10.
Ügyintézés helyszíne: 4025 Debrecen Vörösmarty u. 13-15.
Telefon: 06-52-500-710, 06-52-500-745
Fax: 06-52-500-720
E-mail: bekelteto@hbkik.hu
https://bekeltetes.hu/udvozlo
Illetékességi terület:
- Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
- Hajdú-Bihar vármegye
- Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
8. A Pest VárMegyei Békéltető Testület
Cím: 1055 Budapest, Balassi Bálint utca 25. IV/2.
Levelezési cím: 1055 Budapest, Balassi Bálint utca 25. IV/2.
E-mail cím: pmbekelteto@pmkik.hu
Telefon: 06-1-792-7881
Web: http://www.panaszrendezes.hu/homepage/index.php vagy www.pestmegyeibekelteto.hu
Illetékességi terület: Pest vármegye
1.3. Tájékoztatás békéltető testülethez fordulás lehetőségéről
Az előbbi pontban foglaltak szerint a fogyasztónak a Vállalkozással szembeni jogvitájában joga van panaszt előterjeszteni a lakóhelye szerint békéltető testületnél.
1.4. Az európai online vitarendezési (OVR) platform igénybevétele
Online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekből eredő kötelezettségekkel kapcsolatban felmerülő jogvitákban a fogyasztó az európai online vitarendezési (OVR) platformot is igénybe veheti.
A fogyasztó ezt az utat választhatja Webáruházunkkal szemben is.
Az eljárás magyar nyelven is megindítható.
Az OVR-platform a kereskedőnek továbbítja a benyújtott kérelmet. A közvetlen egyeztetésre és a megegyezésre 90 nap áll rendelkezésre.
Megegyezés hiányában az OVR-platformon engedélyezett vitarendezési testületet is bevonható a probléma megoldásába.
Az OVR-platform értesíti a kereskedőt a panaszáról. Ha a kereskedő beleegyezik az OVR-folyamatban való részvételbe, közösen ki kell választani az eljárást lefolytató vitarendezési testületet, amely eldönti a vitát.
Az OVR portál elérhető itt:
https://europa.eu/youreurope/index_hu.htm
Ezen belül a nyitólapon a Fogyasztói ügyek főmenü alatt található a Fogyasztói jogviták rendezése menüpont.
A platform közvetlenül elérhető itt:
vagy itt:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show
Itt a fogyasztónak az Ügy indítása menüpont alatt elérhető blankettát kell kitöltenie, megadva a vállalkozás / webáruház e-mail címét is. Ha a kereskedő neve vagy weboldala már szerepel a nyilvántartásukban, adatai automatikusan betöltődnek az űrlapba.
Az űrlapon nyelvet lehet választani, ez alapján magyar nyelven is folyhat az ügyintézés.
Frissítve 2024 május 15
Süti tájékoztató