Szavatosság, Jótállás (Garancia), Igény bejelentés

Szavatosság, Jótállás, illetve igény bejelentés

 

Tartalom:

1. Szavatossági, Jótállási igény bejelentésének lehetőségei

  • Első kör
  • Második lehetőség

2. Szavatosság, Jótállás ügyintézésének folyamata

3. Jogi útmutató, Alapfogalmak

  • 3.1  Áru
  • 3.2  Szerződésszerűség
  • 3.3  A teljesítés szerződésszerűségének egyedi követelményei digitális elemeket tartalmazó áru esetén
  • 3.4 Hibás teljesítés
  • 3.5  Kellékszavatosság
  • 3.6  Termékszavatosság

4. Közlési és igényérvényesítési határidők

5. Jótállás

6. A szavatossági jogok sorrendje

7. A kellékszavatossági igények sajátos szabályai digitális tartalom szolgáltatása vagy digitális szolgáltatás nyújtása esetén

8. A szavatossági felelősség alóli mentesülés esetei

9. MELLÉKLET: Szavatosság, Jótállás igény bejelentő Formanyomtatvány

 

A szavatossági, illetve Jótállási igényének bejelentésével, érvényesítésével kapcsolatban, két megoldás áll a rendelkezédére.

1. Szavatossági, Jótállási igény bejelentésének lehetőségei:

1.1. Első körben (ez a leggyorsabb megoldás) kérem keresse közvetlenül,

a Jótállási (Garancia) jegyen feltüntetett elérhetőségeken a termék (szolgáltatás) Gyártóját (szolgáltatás nyújtóját), illetve az ott feltüntetett Javítószolgálatot, ahol további információt kap az igény érvényesítésének menetéről.

1.2. A másik lehetőség, a weboldalon,

a "Kapcsolat menüben", a "Tárgy" mezőben, a "Szavatosság, Jótállás bejelentése" lehetőséget választva, beküldi a lentebb mellékelt igénybejelentőt (9.pont, MELLÉKLET).

A Szavatossági, illetve Jótállási (Garancia) igény bejelentése elektronikus úton E-mail-ben, társaságunk E-mail címére küldve, vagy postai úton cégünk postai címére eljuttatva az igénybejelentőt, is lehetséges. Elérhetőségek a Kapcsolat menü felületén találhatók.

FONTOS:

Társaságunk forgalmazóként, nem végez javítást, de lehetőséget biztosít, a weboldalon keresztül vásárolt termék, szolgáltatás, Szavatossági, Jótállási igényeinek bejelentésre, melyet továbbít a Gyártó, Szolgáltató, illetve a Javítószolgálat felé.

 

2. Szavatosság, Jótállás ügyintézésének folyamata:

2.1. A vásárló jelzi,

a fent jelzett lehetőségek igénybevételével, és elküldi a gyártó cégnek, illetve a Jótállási jegyen feltüntetett Javítószolgálatnak az igénybejelentőt.

Vagy jelzi cégünknek  és a hibás termék vonatkozásában, a Szavatossági, Jótállási igényét (Webes felület, Kapcsolat menü,formanyomtatvány kitöltése, elküldése).

2.2. Az igény beérkezése után

A Gyártónak, vagy a Javítószolgálatnak visszaigazolást kell küldenie.

A weboldalunkra érkezett igénybejelentésre, Email-ben visszaigazolást és egy azonosító ügyszámot küldünk, hogy rendszerünkben az esemény rögzítésre került. Az adott ügymeneti azonosító segítségével, minden, a beküldött igényt érintő változásról, információról, E-mail értesítőt küldünk, valamint az ügyfélszolgálat segítségével is követheti az ügymenet alakulását.

2.3. A Hibás terméket,

a Jótállási jegyen feltüntetett címre (Javítószolgálat, vagy Gyártó, Forgalmazó által megadott cím) kell elküldeni. Webáruházi ügyintézésnél az ügyfélszolgálat keresni fogja (E-mail / telefon) és megadja a további ügyintézés menetét.

A termék javításra történő el, illetve visszaszállítás költsége a gyártót / webáruházat terheli, tehát a vevő részére INGYENES.

2.4. A hibás termék Szállítónak, vagy a javítószolgálatnak történő átadásról,

átadás átvételi jegyzőkönyvet kell kiállítani. Amennyiben az ügyintézést webáruházunk végzi, az átadásról, átadás-átvételi jegyzőkönyvet állítunk ki, melyet a vásárló részére email-ben küldünk.

2.5. A Gyártó, vagy a Javítószolgálat, a hiba megállapítása után,

a jogszabályban meghatározott határidőn belül, értesítést küld, melyben jelzi a hiba okát, valamint a Jótállási igény rendezésének módját (kijavítás, csere, ha ez nem lenne megoldható, akkor árleszállítás, elállás lehetősége).

E-mail értesítések:

A jótállás ügyintézése során a vevő, minden lényeges információról, az aktuális folyamat állásáról, Emailben (státusz, folyamat) értesítést kap.

Az áru hibás teljesítése esetén a fogyasztót a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása térítésmentesen megilleti, e jogait a jótállás nem érinti

 

Szavatosság, Jótállás Jogi útmutató

Az áru hibás teljesítése esetén a fogyasztót a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása térítésmentesen megilleti, e jogait a jótállás nem érinti;

A hibás teljesítés, kellékszavatosság, jótállás a polgári jog alapintézményei.

Alkalmazásuk szabályait a Polgári törvénykönyv tartalmazza.

3.  Alapfogalmak, információk

3.1.  Áru

Az „áru” fogalmába az ingó és ingatlan dolgok, termékek után, a „digitális elemeket tartalmazó áruk” is beletartoznak, azaz az olyan digitális tartalmak vagy digitális szolgáltatások is, amelyek oly módon vannak az árukba beépítve, vagy ilyenekkel összekapcsolva, hogy a digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás nélkül az áruk nem töltenék be funkcióikat.

3.1.1. Digitális elemeket tartalmazó áru

Az ilyen áru, ingó dolog, amely digitális tartalmat vagy digitális szolgáltatást foglal magában, vagy azzal össze van kapcsolva, olyan módon, hogy az érintett digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás hiányában az áru nem tudná betölteni funkcióit (ide soroljuk például az okostévéket, okosórákat, konzolokat stb.)

Digitális elemeket tartalmazó árú alatt olyan ingó dolog értendő, amely digitális tartalmat vagy digitális szolgáltatást foglal magában vagy azzal össze van kapcsolva, olyan módon, hogy az érintett digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás hiányában az áru nem tudná betölteni funkcióit (45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 4.§ 12. b.)

A digitális elemekhez való hozzáférésről, telepítésről a honlapon, az áru adatlapján adunk tájékoztatást. Ha a digitális elem az App Store webruházból, a Google Play áruházból, vagy hasonló webáruházakból tölthető le, a  vevőnek rendelkeznie kell az elérésre jogosító fiókkal, wifi, bluetoth kapcsolattal.

Amennyiben a Webáruház honlapján a termék adatlapja tájékoztatást tartalmaz arra, hogy a Webáruház a digitális elemeket tartalmazó árut

frissítések biztosítása nélkül értékesíti, 

azonos típusú áruktól eltérő jellemzőkkel értékesíti, ideértve az áru reklámjától való eltérést is,

az elvárható tartozékok, útmutatók nélkül értékesít,

mintáktól, próbaverzióktól eltérő jellemzőkkel értékesít, 

ezen tájékoztatást a vevő kifejezetten elfogadja. 

Ez esetben nem állapítható meg a webáruház hibás teljesítésért való felelőssége,

 

Eljárás frissítések biztosítása esetén

Amennyiben a Webáruház honlapján, a termék adatlapján az a tájékoztatás szerepel, hogy a Webáruház az áru digitális részének frissítését biztosítja – úgy a vevőnek a következők szerint kell eljárnia: 

Azokat a frissítéseket kötelező biztosítani, amely az áru szerződésszerűségének fenntartásához szükségesek, amelyek tehát az megvásárolt állapotában meglevő funkciók megfelelő használhatóságát biztosítják. Nincs ilyen kötelezettség, ha a frissítés új funkciókat tartalmaz, amely nélkül az áru szerződésszerűen – rendeltetésének megfelelő célra - használható.  

A vállalkozás frissítés elérhetővé tételét, ha az adásvételi szerződés

a) a digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás egyszeri szolgáltatásáról rendelkezik 2 évig, vagy

b) a digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás tekintetében meghatározott időszakon keresztül történő folyamatos szolgáltatásról rendelkezik, akkor a 2 évig, vagy ennél hosszabb idejű szerződés esetén a szerződés teljes időtartamában biztosítja.

A frissítés megjelenéséről a vásárláskor megadott e-mail címre értesítést küldünk. 

A frissítést megküldjük a vásárláskor megadott e-mail címre, vagy erre a címre megküldjük a letöltési linket – egyidejűleg megküldjük a telepítési útmutatót.

A telepítést 30 napon belül a vevőnek kell végrehajtania, a telepítési útmutató szerint. 

Ha a fogyasztó nem telepíti ésszerű határidőn belül a rendelkezésre bocsátott frissítéseket, a Webáruház nem felel az áru hibájáért, ha az kizárólag a vonatkozó frissítés alkalmazásának hiányából fakad és 

a) a vállalkozás tájékoztatta a fogyasztót a frissítés elérhetőségéről és a telepítés fogyasztó általi elmulasztásának következményeiről; és

b) a frissítés fogyasztó általi telepítésének elmulasztása vagy a frissítés fogyasztó általi helytelen telepítése nem a vállalkozás által biztosított telepítési útmutató hiányosságának tudható be.

A fogyasztó által alkalmazandó műszaki védelmi intézkedés a biztonsági frissítések telepítése. 

3.1.2. Digitális tartalom

Digitális adattartalom alatt a digitális formában előállított vagy nyújtott adat értendő (45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 4.§/1/).  Ez a Webáruház termékei közül a számítógépes programokat, alkalmazásokat, játékokat, zenei anyagokat, videókat vagy szövegeket (e-book) jelenti.  

Digitális adattartalom esetén nincs tárgyiasult adathordozó (CD, DVD lemez, doboz) – a vásárló letöltéssel, aktiválással jut hozzá a termékhez. 

Digitális tartalom esetén az aktiváláshoz szükséges azonosító adatokat a Vásárló a vásárlási folyamat végén e-mailben kapja meg. 

A Webáruház megfelelő műszaki és szervezési intézkedésekkel gondoskodik az adatok jogosulatlan vagy véletlen hozzáférésnek a megakadályozásáról. 

A Vásárló kötelezettsége a felhasználói fiókadatai, a kapott kódok bizalmas kezelése, e-mail címének pontos megadása, és annak biztosítása, hogy ezekhez illetéktelen személyek ne férjenek hozzá. 

A digitális tartalomról másolat készítése nem engedélyezett. 

A termék használatához internetelérés és böngésző, e-mail cím, e-book vásárlás esetén pdf olvasó szükséges. 

A szoftver futtatásához szükséges hardver-követelmények az adott termék adatlapján, a termékleírásban található.

3.1.3 Digitális szolgáltatás

  1. Olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy digitális adatokat hozzon létre, kezeljen, tároljon vagy azokhoz hozzáférjen, vagy
  2. Olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fogyasztó és a szolgáltatás más igénybe vevői által feltöltött vagy létrehozott digitális adatok megosztását, illetve az azokkal való egyéb interakciót.

3.2  Szerződésszerűség

Ahhoz, hogy a teljesítés szerződésszerűnek minősüljön a szerződés tárgyát képező terméknek, vagy szolgáltatásnak

  1. Meg kell felelnie a szerződésben foglalt leírásnak, mennyiségnek, minőségnek, típusnak, valamint rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott funkcionalitással, kompatibilitással, interoperabilitással és egyéb, a szerződés szerinti jellemzőkkel;
  2. Alkalmasnak kell lennie a fogyasztó által meghatározott bármely célra, amelyet a fogyasztó legkésőbb a szerződés megkötésekor a vállalkozás tudomására hozott, és amelyet a vállalkozás elfogadott;
  3. Rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott valamennyi tartozékkal, használati útmutatóval – ideértve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást, a telepítési utasítást, valamint az ügyfélszolgálati támogatást –; és
  4. Biztosítania kell a szerződésben meghatározott frissítéseket.
  5. Ahhoz, hogy a teljesítés szerződésszerűnek minősüljön – az előzőek teljesülése mellett – a szerződés tárgyát képező terméknek, vagy szolgáltatásnak
  6. Alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyeket azonos típusú szolgáltatás esetén jogszabály, műszaki szabvány vagy műszaki szabvány hiányában az irányadó magatartási kódex előír;
  7. Rendelkeznie kell a fogyasztó által ésszerűen elvárható tartozékokkal és útmutatókkal – ideértve a csomagolást, illetve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást –; és
  8. Meg kell felelnie a vállalkozás által a szerződéskötést megelőzően mintaként, modellként bemutatott vagy próbaverzióként elérhetővé tett szolgáltatás tulajdonságainak, leírásának.

3.3  A teljesítés szerződésszerűségének egyedi követelményei digitális elemeket tartalmazó áru esetén

  • Digitális elemeket tartalmazó áru esetében a vállalkozásnak biztosítania kell, hogy a termék átadása, a szerződéskötéskor rendelkezésre álló legfrissebb verzióban történjen. Továbbá, hogy a fogyasztó értesítést kapjon az áru digitális tartalmának vagy az azzal kapcsolatos digitális szolgáltatás olyan frissítéseiről – ideértve a biztonsági frissítéseket is –, amelyek az áru szerződésszerűségének fenntartásához szükségesek, valamint biztosítania kell, hogy a fogyasztó meg is kapja azokat.
  • A digitális tartalom szolgáltatásának vagy digitális szolgáltatás nyújtásának a szerződés szerinti időtartama alatt biztosítja, ha a szerződés meghatározott időtartamon keresztül nyújtott folyamatos szolgáltatásról rendelkezik

Ha a fogyasztó nem telepíti ésszerű határidőn belül az előző bekezdésnek megfelelően rendelkezésre bocsátott frissítéseket, a vállalkozás nem felel az áru hibájáért, ha az kizárólag a vonatkozó frissítés alkalmazásának hiányából fakad.

3.4 Hibás teljesítés

A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek (Ide tartozik a reklámban, vagy egyéb ismeretterjesztő anyagban, és a személyesen átadott információ is).

A vállalkozás hibásan teljesít, ha az áru hibája a szakszerűtlen üzembe helyezéséből fakad, feltéve, hogy az üzembe helyezés az adásvételi szerződés részét képezi, és azt a vállalkozás végezte el, vagy a vállalkozás felelősségvállalása mellett végezték el.

Vagy az üzembe helyezést a fogyasztónak kellett elvégeznie, és a szakszerűtlen üzembe helyezés a vállalkozás által – illetve digitális elemeket tartalmazó áruk esetében a digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás szolgáltatója által – rendelkezésre bocsátott üzembe helyezési utasítások hiányosságainak következménye.

A digitális tartalom szolgáltatására vagy a digitális szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés hibás teljesítése:

A vállalkozás hibásan teljesít, ha a digitálistartalom-szolgáltatás vagy a digitálisszolgáltatás-nyújtás hibája a fogyasztó digitális környezetébe való szakszerűtlen integrálásából fakad, feltéve, hogy a digitális tartalom vagy a  digitális szolgáltatás integrálását a  vállalkozás végezte el, vagy az  integrálást a vállalkozás felelősségvállalása mellett végezték.

Vagy a digitális tartalmat, illetve a digitális szolgáltatást a fogyasztónak kell integrálnia, és a szakszerűtlen integrálást a vállalkozás által rendelkezésre bocsátott integrálási utasítások hiányosságai okozták.

Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

A hibás teljesítési vélelem fogalma azt jelenti, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő 1 éven (12 hónapon) belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

A fogyasztó általi nem rendeltetésszerű használat például ilyen, a hiba jellegével összeegyeztethetetlen kategória.

3.5  Kellékszavatosság

A kellékszavatosság lényegében azt jelenti, hogy bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék hibájáért (pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik.
Az adásvételi szerződésekben az eladói pozícióban lévő fél ezen felelősségét csakis a termék olyan hibája alapozza meg, amely hibának az oka már megvan a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető (ezért nevezik rejtett vagy gyártási hibának).

Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?

Ön a Vállalkozás hibás teljesítése esetén a Vállalkozással szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv, a 373/2021. (VI. 30.), 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet, 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet, valamint a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szabályai szerint.

Milyen jogok illetik meg Önt kellékszavatossági igénye alapján?

Ön - választása szerint-az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:

Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az Ön által választott igény teljesítése lehetetlen vagy a vállalkozás számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna.

Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy a hibát a vállalkozás költségére Ön is kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja, vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat.

Fogyasztó és vállalkozás közötti – ingó dolognak minősülő áru adásvételére, digitális tartalom szolgáltatására vagy digitális szolgáltatások nyújtására irányuló – szerződés esetén Ön a kellékszavatossági jogai gyakorlása keretében a hibát a vállalkozás költségére maga nem javíthatja ki, illetve mással sem javíttathatja ki azt.

Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.

A fogyasztó akkor jogosult a vételár arányos leszállítását igényelni, vagy az adásvételi szerződést megszüntetni, ha

  • Az Eladó nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte azt, de részben vagy egészben nem teljesítette az alábbi feltételeket,
  • Az Eladónak a saját költségére kell biztosítania a kicserélt áru visszavételét,
  • Ha a kijavítás vagy kicserélés olyan áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az áru jellegének és céljának megfelelően – a hiba felismerhetővé válása előtt – üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek viselését.
  • Megtagadta az áru szerződésszerűvé tételét,
  • Ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy az Eladó megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét;
  • A teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az adásvételi szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá; vagy
  • Az Eladó nem vállalta az áru szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás ésszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja az árut szerződésszerűvé tenni.

Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.

Milyen határidőben érvényesítheti Ön kellékszavatossági igényét?

A Ptk. szerint a fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni.

Ön köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. Ugyanakkor felhívom a figyelmét, hogy a szerződés teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti. Használt dolog esetén ez a határidő egy év.

Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?

Ön a terméket gyártó Vállalkozással, vagy magyarországi forgalmazójával szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét, melynek intézésében (szükség esetén) a firsthand.hu ügyfélszolgálata segítséget nyújt.

Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?

A teljesítéstől számított 12 hónapon belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha Ön igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást a Vállalkozás nyújtotta (megrendelés azonosító, számlaszám). A teljesítéstől számított 12 hónap eltelte után azonban már Ön köteles bizonyítani, hogy az Ön által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

3.6  Termékszavatosság

A termékszavatosság fogalma, azt jelenti, hogy a vállalkozás által, a fogyasztónak eladott ingó dolog (azaz a termék, áru) hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy - ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges - a terméket cserélje ki.
A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban, reklámokban, hirdetésekben szereplő tulajdonságokkal.

Milyen esetben élhet Ön a termékszavatossági jogával?

Ingó dolog (termék) hibája esetén Ön - választása szerint - az 1. pontban meghatározott jogát vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.

Milyen jogok illetik meg Önt termékszavatossági igénye alapján?

Termékszavatossági igényként Ön kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.

Milyen esetben minősül a termék hibásnak?

A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

Milyen határidőben érvényesítheti Ön termékszavatossági igényét?

Termékszavatossági igényét Ön a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.

Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?

Termékszavatossági igényét az ingó dolog előállítójával vagy forgalmazójával szemben gyakorolhatja. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén Önnek kell bizonyítania.

Milyen bizonyítási szabály érvényesül termékszavatossági igény érvényesítése esetén?

Termékszavatossági igény érvényesítése esetén Önnek kell bizonyítania, hogy a termékhiba a gyártó általi forgalomba hozatal időpontjában fennállt.

A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?

A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:

- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy

- a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy

- a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.

A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.

Felhívom figyelmét, hogy Ön ugyanazon hiba miatt a vállalkozással szemben kellékszavatossági és a gyártóval szemben termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan is érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén a kicserélt termékre, illetve a termék javítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági igényét a továbbiakban már csak a gyártóval szemben érvényesítheti.

 

4. Közlési és igényérvényesítési határidők

A fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős.

A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.

A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a gyártóval szemben.

 

5. Jótállás

A jótállás - hétköznapi és közismert nevén „garancia” - azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék, fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.

Ha a gyártó meghatározott áru tekintetében meghatározott időtartamra a tartósságra vonatkozó jótállást nyújt, a fogyasztó közvetlenül a gyártótól követelheti a tartósságra vonatkozó jótállás teljes időtartama alatt, hogy az áru hibáját javítsa ki, vagy az árut cserélje ki, a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályok szerint. A gyártó tartós adathordozón köteles jótállási nyilatkozatot tenni.

A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető.

Jótállási igénye érvényesítéséhez a fogyasztónak szüksége van a szerződés megkötését, adásvételt bizonyító, számlára, vagy garancialevélre, majd a "Kapcsolat / Szavatosság, Jótállás" lehetőséget választva, az űrlapon, a megfelelő mezők kitöltésével, valamint az igény bejelentő formanyomtatvány "Megjegyzés" mezőbe történő beillesztésével jelzi az Ügyfélszolgálat részre a Jótállás igényét.

A Jótállási igény beérkezését követően, az Ügyfélszolgálat folyamatosan tájékoztat Email-ben a teendőkről, határidőkről és a teljes folyamatról.

A Szavatossággal, Jótállással érintett termék, áru el, illetve visszaszállítása, visszavétele INGYENES!

 Milyen esetben élhet Ön a jótállási jogával?

Ön hibás teljesítés esetén jogszabály és/vagy jótállást keletkeztető jognyilatkozat alapján, jótállási igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.

Hibás teljesítés esetén a Vállalkozás az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szerint jótállásra köteles. 

A Jótállásra kötelezett, tartós fogyasztási cikkek termékkategóriáját a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet melléklete tartalmazza.

Önt milyen jogok illetik meg, ha a jótállás jogszabályon alapul?

A kötelező jótállás alá tartozó tartós fogyasztási cikkek termékcsoportjainak megnevezéséről szóló miniszteri rendeletben meghatározott új, tartós fogyasztási cikk (a továbbiakban: fogyasztási cikk) esetén Ön a teljesítés hibája miatt az 1. pontban meghatározott jogait érvényesítheti, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletben foglalt feltételekkel.

Önt milyen további jogosultságok illetik meg jogszabályon alapuló jótállás esetén?

Fogyasztási cikk esetében Ön a jótállási idő alatt elsősorban kijavítást igényelhet. Kicserélésnek van helye már az első javítási kísérletet követően, ha megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, és Ön másik igény teljesítését nem kéri. Ön akkor is kérheti a kicserélést, ha a kijavítási igény közlését követő harminc napon belül nem kerül sor a kijavításra. A kicserélési igényt az is megalapozza, ha a fogyasztási cikk a jótállási idő alatt három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, feltéve, hogy Ön nem kéri másik igény teljesítését. Ha az előbbi esetekben kicserélésre nincs lehetőség, akkor Ön a vételár visszatérítésére is igényt tarthat.

Ön milyen határidőn belül gyakorolhatja kötelező jótálláson alapuló jogait?

A jótállás időtartama fogyasztási cikkek esetén

a) 10 000 forinttól 250 000 forintig terjedő eladási ár esetén két év,

b) 250 000 forint feletti (250 001 forinttól kezdődő) eladási ár esetén három év.

E határidők elmulasztása jogvesztéssel jár.  A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.

A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik.

Ha a fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított hat hónapon túl helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja.

Milyen további követelmények támaszthatóak a jótállási jogok gyakorlásának feltételéül?

Fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése vagy annak üzemben tartása érdekében támaszthatók speciális követelmények (például időszakos felülvizsgálat) a fogyasztóval szemben, feltéve, ha a megfelelő üzembe helyezés vagy üzemben tartás más módon nem biztosítható, és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.

Mikor mentesül a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól?

A vállalkozás jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

Felhívom a figyelmét, hogy Ön ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, valamint termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan is érvényesíthet. Ha viszont Ön egy adott hiba miatt egyszer sikerrel érvényesítette hibás teljesítésből eredő igényét (például a vállalkozás kicserélte a terméket), ugyanezen hiba tekintetében más jogi alapon erre már nem tarthat igényt.

A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, amelynek nem feltétele a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása.

 

6. A szavatossági jogok sorrendje

A vevő, hibás teljesítés esetén négyféle ún. szavatossági jog illeti meg: a kijavítás / a kicserélés / a vételár-visszatérítési igény (ún. elállás). Tehát kiemelten fontos, hogy kellékszavatossággal kapcsolatos, valamint a kötelező jótállás hatálya alá tartozó termék esetén felmerülő minőségi kifogás alkalmával is ugyanez a négyféle jogosultság illeti meg a fogyasztót.

Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.

A kötelező jótállás alá tartozó termékek esetében a fogyasztónak jogában áll, választása szerint a kereskedő vállalkozásának bármely telephelyén, fióktelepén, illetve a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javító szolgálatnál javíttatni a terméket.

Hibás teljesítés esetén tehát a jogosult követelhet javítást, cserét, vagy végső soron elállhat a szerződéstől.

A szavatossági igényeknek az érvényesítése két lépcsőben történik:

Első körben

csak a kijavítás és a csere között választhat a jogosult, nem élhet rögtön a második körös szavatossági jogaival.

15 napos határidő:

A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 5. §-a alapján a kereskedőnek törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze. Amennyiben ez meghaladja a 15 napot, úgy a kereskedő köteles a fogyasztót legkésőbb a 15. napon tájékoztatni a javítás vagy csere várható időtartamáról.

Nem javítható a termék esetén:

Előfordulhat, hogy a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a kereskedő megállapítja, hogy a fogyasztási cikk nem javítható. Ebben az esetben, feltéve, ha a fogyasztó nem rendelkezik eltérően, a kereskedő köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni.

Amennyiben a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a kereskedő köteles a vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Nem sikerül 30 napon belül kijavítani a terméket:

Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény, kereskedő részére való közlésétől számított 30. napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a kereskedő köteles a fogyasztási cikket a 30 napos határidő eredménytelen elteltét követő 8 napon belül kicserélni.

 

Második körös szavatossági jogok

A fogyasztó akkor jogosult a vételár arányos leszállítását igényelni, vagy az adásvételi szerződést megszüntetni, ha

A termék negyedszer is elromlik:

Olyan eset is adódhat, hogy a a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk 3 alkalommal történő kijavítást követően ismételten meghibásodik. Ebben az esetben – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában, a kereskedő köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni.

Amennyiben a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a kereskedő köteles a vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Az Eladó nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést,

vagy elvégezte azt, de részben vagy egészben nem teljesítette az alábbi feltételeket,

- az Eladónak a saját költségére kell biztosítania a kicserélt áru visszavételét,

- ha a kijavítás vagy kicserélés olyan áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az áru jellegének és céljának megfelelően – a hiba felismerhetővé válása előtt – üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek viselését.

- megtagadta az áru szerződésszerűvé tételét,

- ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy az Eladó megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét;

- a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az adásvételi szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá; vagy

- az Eladó nem vállalta az áru szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás ésszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja az árut szerződésszerűvé tenni.

Az új Ptk. is tartalmazza azt a szabályt, miszerint jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A törvény rögzíti, hogy a kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

Ha a kijavítás vagy kicserélés olyan áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az áru jellegének és céljának megfelelően – a hiba felismerhetővé válása előtt – üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek viselését.

 

7. A kellékszavatossági igények sajátos szabályai digitális tartalom szolgáltatása vagy digitális szolgáltatás nyújtása esetén:

Ha a digitális elemeket tartalmazó áru esetében az adásvételi szerződés a digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás meghatározott időtartamon keresztül történő folyamatos szolgáltatásáról rendelkezik, a vállalkozás 2 évig, de ha 2 évnél tovább tart a folyamatos szolgáltatás, akkor a folyamatos szolgáltatás teljes időtartama alatt felel a teljesítés hibájáért. Ezen időtartamok alatt a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a szóban forgó időtartam alatt felismert hibával érintett szolgáltatás a szerződés szerinti teljesítés időszakában szerződésszerű volt.

A fogyasztó akkor is jogosult – a szerződésszegés súlyához igazodva – az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelni, illetve a digitális tartalom szolgáltatására vagy a digitális szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést megszüntetni, ha

- a kijavítás vagy kicserélés lehetetlen, vagy az a vállalkozásnak aránytalan többletköltséget eredményezne;

- ismételten teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét;

- a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy a szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá; vagy

- a vállalkozás nem vállalta a szolgáltatás szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás ésszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja a szolgáltatást szerződésszerűvé tenni.

 

8. A szavatossági felelősség alóli mentesülés esetei:

Fontos, hogy az eladónak csakis a vevő által ismert hiba vonatkozásában nincs kellékszavatossági felelőssége. A mentesülésre két esetben kerülhet sor:

- ha a hibát a jogosult a szerződéskötés időpontjában ismerte;

- ha a hibát a jogosultnak a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

A leértékelt (akciós) termékkel kapcsolatban is van helye minőségi kifogásnak a termék azon részére vonatkozóan, amely nem volt hibás, vagy hibás volt, de erről a fogyasztó nem tud(hat)ott.

A fogyasztónak az árut a kijavítás vagy kicserélés teljesítése érdekében a vállalkozás rendelkezésére kell bocsátania.

 

9. MELLÉKLET:

 

Szavatosság, Jótállás igény bejelentő Formanyomtatvány:

1. A Jótállási jegyen található, a Jótállásra kötelezett neve (Gyártó, Forgalmazó)

Neve:

Címe:

2. Fogyasztó

Neve:

Címe:

A fogyasztó, a Jótállási igény bejelentésével nyilatkozik és hozzájárul, ezen jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez.

3. Termék / Szolgáltatás

Megnevezése:

Vételára:

Megrendelés azonosítója:

Számla azonosítója:

Teljesítés / Vásárlás időpontja:

Hiba bejelentésének időpontja:

Hiba leírása:

 

4. Szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jog:

Szavatosság (vélhetően a hiba, már a vásárlás időpontjában is megvolt), vagy

Jótállás (rendeltetésszerű használat mellet, ennek ellenére kialakuló, bekövetkező hiba)

5. A szavatossági vagy jótállási igény rendezésének kívánt módja

Alapesetben (javítás, vagy csere):

Amennyiben ez nem lehetséges (vagy nem gazdaságos), vagy a Jótállás, a kötelezett vállalkozás, Javítószolgálat által nem teljesített, teljesíthető  (Fogyasztói elállás).

 

 

Tájékoztatjuk, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.

Frissítve: 2024 május 15